Wie zijn ze?
De groep “young professionals” bestaat vandaag uit jonge millennials en GEN Z. Het is echter vooral GEN Z die zich onderscheidt door een andere mindset op de werkvloer. Hun wereldbeeld is gevormd door een periode waarin zich veel zorgwekkende gebeurtenissen afspeelden op mondiaal vlak, zoals klimaatmarsen, de COVID-19-pandemie, energiecrises, oorlogen, en meer. Dit heeft hun huidige blik op werk en leven gevormd.
Why the big fuss?
“Zullen ze uiteindelijk niet op hun pootjes terecht komen?
Dat kan!
Maar, een snellere integratie loont….
Hun vermogen om snel te schakelen tussen digitale en analoge denkwijzen, hun innovatieve benaderingen en hun frisse perspectieven zijn waardevolle troeven voor elk bedrijf dat wil gedijen in een snel veranderende omgeving. Door gebruik te maken van hun unieke vaardigheden creëer je de mogelijkheid om als bedrijf beter te groeien en een sterk concurrentieel voordeel te behalen.
Generatiedenken
gaat over het erkennen van de kracht van diversiteit in denkwijzen en het benutten van de sterke punten van elke generatie m.a.w. “Durf buiten het referentiekader van je eigen generatie te kijken.”
Generatieleren
is de mogelijkheid om door elkaars bril te kijken, begrip te kweken voor verschillende perspectieven en een cultuur van continue groei en ontwikkeling te bevorderen.
And that’s where we come in….
Deze groep komt momenteel ook niet in aanmerking voor loopbaanbegeleiding, aangezien daarvoor een dienstverband van 7 jaar vereist is. Daarom bieden wij begeleiding en training aan om organisaties te ondersteunen, omdat wij van mening zijn dat het niet investeren in deze groep gelijk staat aan het missen van waardevolle kansen.
We werken hiervoor op 3 niveaus:
- Leidinggevenden: Hoe deze Young professionals aansturen en engageren?
- young Professionals: Wie ben ik? Wat kan ik? Wat wil ik?
- Generatieleren: Door elkaars bril kijken en leren van elkaar.
Onderzoek Deloitte: Mentale gezondheid GEN Z’s en millennials in België 2022
Het is tijd de taboe te doorbreken rond mentale gezondheid op het werk.
Uit dit onderzoek blijkt dat een slecht evenwicht tussen werk en privé belangrijke motivaties zijn om de werkgever te verlaten.
Ongeveer de helft van de jongeren in België geeft aan zich altijd of meestal angstig of gestrest te voelen.
Als werkgever heb je hier een rol in te spelen. De oproepen van Gen Z ‘s en millenials zijn duidelijk. We moeten het stigma doorbreken en een veilige cultuur creëren om mentale gezondheid binnen bedrijven bespreekbaar te maken. Volgens het onderzoek voelt 36% van GEN Z en 40% van de millenials zich niet op hun gemak om over hun mentale gezondheid te babbelen met hun managers.
- Meer dan de helft van de GEN Z’s (75%) en millenials (76%) geeft voorkeur aan hybride werken of werken op afstand, maar minder dan de helft (35%) heeft deze optie
- Opmerkelijk verschil tussen GEN Z en millenials:
- 17% van GEN Z geeft aan de komende 2 jaar bij hun werkgever blijven
- 47% van de millenials geeft aan de komende 5 jaar bij hun werkgever te blijven.